כמה זמן לוקח לקבל היתר בניה?

היתר בנייה מעולם לא היו קלים יתר ! חוסכים לך את הבירוקרטיה !

בכל דיון על משך הזמן לקבלת היתר בניה, צריך להתייחס מצד אחד לרצוי ומצד שני למצוי. החוק הישראלי מגדיר בדיוק את היקף הזמן העומד לרשות הוועדה לתכנון ובנייה לתת את תגובתה לבקשת היתר בניה, אלא שבפועל תגובת הוועדה מתקבלת בדרך כלל שבועות, חודשים ואפילו שנים לאחר מכן. הנטייה הראשונית היא להאשים כמובן את הוועדה שלא מטפלת בבקשה במהירות הראויה, אלא שבפועל, האחריות היא בדרך כלל על מגיש הבקשה. אז כמה זמן לוקח לקבל היתר בניה ואיך תוכלו להבטיח שזה יקרה הכי מהר שאפשר בכפוף לחוק הקיים? על כך בשורות הבאות.

 

אז כמה זמן לוקח לקבל היתר בניה?

אז כמה זמן לוקח לקבל היתר בניה? על פי החוק בישראל נהוגים שני מסלולים להגשת בקשה לקבלת היתר בניה:

על פי החוק בישראל נהוגים שני מסלולים להגשת בקשה לקבלת היתר בניה: המסלול הרגיל והמסלול המקוצר. המסלול המקוצר מתאים לבקשת היתר בניה לשינויים מבניים מינוריים כמו הוספת גדר, אנטנה, פתיחת חלון וכן הלאה. במסלול זה מחויבת הוועדה להגיש את תשובתה למבקש בתוך לא יותר מ-45 יום מיום הגשת הבקשה. המסלול הרגיל הוא המסלול בו מוגשות מרבית הבקשות להיתר בניה ובמסלול הזה מחויבת הוועדה להגיש את תגובתה בתוך לא יותר מ-90 יום. זהו כאמור המצב הרצוי והוא נתמך גם על ידי החוק. יחד עם זאת, כפי שאמרנו בפתח דברינו, בקשות לקבלת היתרי בניה עשויות להישאר בתהליך טיפול במשך חודשים ארוכים ואף שנים עד שמתקבלת התגובה המיוחלת.

מדוע מתעכב בדרך כלל התהליך של קבלת היתר בניה?

אז כמו כל אזרח בכל מדינה, כשמשהו לא הולך לנו טוב מול הרשויות, אנחנו נוטים להאשים אוטומטית את הרשות מולה אנו מתנהלים. ישנם כמובן מקרים בהם הרשות השלטונית אכן מתנהלת בעצלתיים, אלא שבמקרה הזה, פרק הזמן שבתוכו צריכה הוועדה להגיש את תגובתה לבקשה להיתר בניה מעוגן בחוק וכל סטייה מהוראות החוק יכולה להוות עילה עבור המבקש לטעון כי מדובר ברשלנות מצד הוועדה. בפועל, האחריות לעיכוב תגובה לבקשת היתר בניה היא בדרך כלל על המבקש עצמו. עיכוב תגובת הוועדה בגין התנהלות המבקש נובעת ממגוון סיבות, שהמרכזית ביניהן היא אי הגשת כלל המסמכים והאישורים הנדרשים במסגרת הגשת הבקשה.

אחת הדוגמאות הדומיננטיות להתנהלות לקויה זו מצד המבקש וגם כזאת שמשפיעה מאוד על התשובה כמה זמן לוקח לקבל היתר בניה היא אישורי שכנים. על פי החוק בישראל, כל שינוי מבני או תוספת בנייה, מחייבים קבלת אישור השכנים לכך. התנגדות מצד השכנים בהיקף של יותר מ-25% מהשכנים הרלוונטיים, יכולה למנוע את מתן ההיתר לחלוטין ולמנוע את הגשמת חלום הבנייה של מבקש ההיתר. כאשר אתם מגישים את בקשת ההיתר, אתם למעשה מוסרים תיק של מסמכים למשרדי הרשות המקומית וחוזרים לביתכם. כעת, מתיישבת הוועדה על תיק המסמכים שהגשתם וכעת גם מתחילים להתגלות החוסרים במסמכים הנדרשים.

כאשר אל הבקשה שלכם לא מצורפים אישורי שכנים, הוועדה יכולה לבחור בשתי דרכים: היא יכולה לפנות לשכנים בעצמה ולחייב אתכם באגרה בגין זאת, והיא יכולה להחזיר אליכם את הכדור ולדרוש שתארגנו את אישורי השכנים. הסיבה לכך שזוהי סיבה קלאסית לעיכוב היתר בניה היא, שבמקרים רבים לא כל כך פשוט להשיג את ההסכמה הנדרשת מצד השכנים ולעיתים נדרש תהליך שכנוע ארוך מולם ולעיתים גם מאבק משפטי. זאת אומרת, שאם הייתם דואגים להסכמת השכנים מראש ומגישים את אישורי השכנים במעמד הגשת הבקשה, הייתם יכולים לקבל את היתר הבניה המיוחל הרבה יותר מהר ממה שתקבלו אותו בפועל, לאור זאת שלא דאגתם לנושא מראש.

המציאות קובעת – כמה זמן לוקח לקבל היתר בניה בפועל?

אחרי שניסינו לענות על השאלה כמה זמן לוקח לקבל היתר בניה מהצד הרצוי של העניין, בואו נבחן גם את הצד המצוי. על פי דוח רישוי הבנייה השנתי, פרק הזמן שעובר ממועד הגשת הבקשה להיתרי בניה שאינם כוללים הקלות ועד לקבלת ההיתר, עומד על יותר מ-7 חודשים, בעוד פרק הזמן המקביל עבור בקשות היתרי בניה הכוללים הקלות, עומד על יותר מ-11 חודשים. במילים אחרות, כאשר אתם מגישים בקשה לקבלת היתר בניה, אתם רוצים לתכנן את הציפיות שלכם לקבלתו סביב חצי שנה עד שנה.

איך אפשר בכל זאת לקצר את פרק הזמן הזה?

כפי שאמרנו קודם לכן, האחריות על עיכוב קבלת היתר בניה הוא תוצאה של התנהלות המבקש ולא של התנהלות הוועדה. בהתאם לכך,איש מקצוע מומחה יוכל לזהות זאת מראש ואולי לסייע לכם להכניס שינויים מינוריים שיזרזו את התהליך וימנעו את הצורך בפינג פונג מול הרשות המקומית. אז כמה זמן לוקח לקבל היתר בניה היכולת להשפיע על פרק הזמן שעובר מהגשת הבקשה ועד קבלת ההיתר נמצאת בעיקר בידיו של המבקש, קרי אתם. ישנם כמובן מקרים בהם לא ניתן למנוע את העיכוב והדברים הדורשים בירור תלויים ביותר מדי גורמים בכדי שניתן יהיה לקצר את התהליך. יחד עם זאת, במרבית המקרים, אם תדאגו להגיש את הבקשה בצורה נכונה ואם תכינו את עצמכם לבקשה כפי שצריך, תוכלו למזער את פרק הזמן הזה למינימום ההכרחי.

הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות קבלת סיוע מאיש מקצוע. איש מקצוע המתמחה בתחום זה ידאג לכך שכל המסמכים הנדרשים אכן מוגשים במעמד הגשת הבקשה והוא גם יוכל לבחון את המסמכים כדי לבחון האם ישנם מסמכים שבגינם יכול התהליך להתעכב. כך למשל, אם תכנית הבנייה כוללת שינויים מבניים שנוגדים את מדיניות התכנון של הוועדה המקומית ברשות המקומית הספציפית, יכול להתעורר תהליך של הלוך וחזור מול הוועדה עד לתיקון התכנית. איש מקצוע מומחה יוכל לזהות זאת מראש ואולי לסייע לכם להכניס שינויים מינוריים שיזרזו את התהליך וימנעו את הצורך בפינג פונג מול הרשות המקומית. אז כמה זמן לוקח לקבל היתר בניה? כעת אתם מבינים שזה תלוי לגמרי בכם.

לקבלת פרטים חייגו או השאירו פרטים
אז מה היה לנו בכתבה:
המרכז הארצי להיתרי בניה
המרכז הארצי להיתרי בניה

חברתנו מובילה את תחום היתרי הבנייה והאישורים כבר במשך 11+ שנים וגאה להיות המובילה בתחום.

צוות המומחים שלנו כולל אדריכלים מעולים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה אחד הדברים הקשים ביותר בפרויקט בניה הוא קבלת היתרים ואישורים , ולכן אנחנו כאן כדי ללוות אתכם בכל התהליך ולדאוג שתקבלו את ההיתרים הנחוצים בהקדם האפשרי.

אנו מאמינים במהירות , יעילות , מקצועיות והקפדה על שירות אדיב ואיכותי.

אצלנו במרכז הארצי להיתרי בניה הכל פשוט קל יותר ! שמחים לשרת אותכם כבר למעלה מעשור ומחכים לכם בפרויקט הבא.

073-3748080
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!