חריגות בניה צו הריסה

היתר בנייה מעולם לא היו קלים יתר ! חוסכים לך את הבירוקרטיה !

היתר בניה הוא הכלי השלטוני שעומד לרשות כל רשות מקומית בכדי לאכוף מראש את מדיניות התכנון והבנייה שלה. צו הריסה הוא הכלי השלטוני שעומד לרשותה להשיג את אותה מטרה אבל בדיעבד. בכל מקרה של חריגות בניה צו הריסה הוא כלי שרשות מקומית עשויה בהחלט להשתמש בו ואם יש לה סיבות טובות לכך היא לא תהסס ואף תתעקש לאורך שנים ועשורים עד לאכיפת הצו. ישנם כמובן כלים נוספים להסדרת חריגות בניה בדיעבד, אבל לא תמיד ניתן להשתמש בהם. צו הריסה הוא התחנה האחרונה ובמקרים רבים של חריגה בוטה ומובהקת, יכול להוות גם התחנה הראשונה ועל כל הנושא הזה נדבר ממש כאן בשורות הבאות.

מהו צו הריסה ולמי מותר להוציא צו כזה?בכל מקרה של חריגות בניה צו הריסה הוא כלי שרשות מקומית עשויה בהחלט להשתמש בו ואם יש לה סיבות טובות לכך היא לא תהסס ואף תתעקש לאורך שנים ועשורים עד לאכיפת הצו.

צו הריסה, ממש כפי שזה נשמע, הוא צו חוקי שמוציא גורם שלטוני להריסה של מבנה. צו כזה יכול להיות מוצא על ידי כל רשות שלטונית בהתאם לתחום השלטוני בו היא עוסקת. כך למשל, הצבא יכול להוציא צו הריסה בהקשרים ביטחוניים, משרד התחבורה יכול להוציא צו הריסה בהקשרים תחבורתיים (למשל הרס של מבנה מיושן לצורך סלילת עורק תחבורה קריטי או מסילת ברזל) וכמובן עבור כל רשות מקומית המתמודדת עם חריגות בניה צו הריסה הוא כלי יעיל מאוד גם בכדי להרתיע וגם בכדי לשמר את מדיניות התכנון שלה.

צו הריסה המוצא על ידי רשות שלטונית נקרא צו הריסה מנהלי ומאחר ומדובר בכוח רב מאוד שמופקד בידי הרשות השלטונית, צו זה מוגבל מאוד בפרקי הזמן בהם ניתן להוציא אותו ולאכוף אותו. כל חריגה מלוח הזמנים שהוקצב להוצאת הצו ולאכיפתו בחוק, מבטלת למעשה את תוקף הצו. יחד עם זאת, גם במקרים אלה, לרשות הרשות המקומית תמיד יש את היכולת לפנות לבית המשפט לצורך הוצאת צו הריסה שיפוטי. צו הריסה כזה יכול להינתן ולהיאכף בכל עת, גם אם מדובר בעשורים שלמים לאחר עצם ביצוע עבירת הבנייה. מן הסתם, אם אתם פונים לבית המשפט בבקשה לעיכוב ביצוע או ביטול צו הריסה, הרי שהמקרה כולו עובר לדיון בבית המשפט ואז יכול בית המשפט לאשר או לא לאשר את צו ההריסה המנהלי שהוצא נגדכם או להוציא או לא להוציא צו הריסה שיפוטי מטעמו.

האם צו הריסה מוצא כנגד כל חריגת בניה?וכמובן עבור כל רשות מקומית המתמודדת עם חריגות בניה צו הריסה הוא כלי יעיל מאוד גם בכדי להרתיע וגם בכדי לשמר את מדיניות התכנון שלה.

התשובה היא לא. למעשה מרבית חריגות הבנייה זוכות להתעלמות מצד הרשות המקומית או לחילופין, זוכות להסדרה בדיעבד באמצעות היתר בניה רטרואקטיבי. על פי החוק היבש, גם אם פתחתם חלון קטן בקיר ללא היתר בניה, מדובר בחריגת בניה וגם אם בניתם גדר סביב הבית, הקמתם מלונה גדולה לכלב או בניתם מחסן להרכבה עצמית בחזית הבית. בכל המקרים הללו מדובר בחריגת בניה ולרשות המקומית יש את הסמכות לאכוף צעדים כנגדה. יחד עם זאת, במקרים רבים כאלה מדובר בחריגות נורמטיביות והרשות המקומית נוטה לאשר אותן כמדיניות. במקרים אחרים, מדובר בחריגות בניה שלו הייתה מוגשת בקשה לקבלת היתר בניה מלכתחילה, סביר שהיתר בנייה כזה היה ניתן. במקרים אלה מאפשרת הרשות המקומית להגיש בקשה בדיעבד לצורך קבלת היתר בניה רטרואקטיבי שיסדיר את חריגת הבניה. במקרה של חריגות בניה צו הריסה ניתן כאשר לא מדובר באף אחד מן המקרים הללו, קרי כאשר חריגת הבניה היא בוטה ומובהקת ואין שום סיכוי שהרשות המקומית תהיה מוכנה לקבל אותה או להסדיר אותה בדיעבד.

מה עושים אם הוצא נגדכם צו הריסה?במקרה של חריגות בניה צו הריסה ניתן כאשר לא מדובר באף אחד מן המקרים הללו, קרי כאשר חריגת הבניה היא בוטה ומובהקת ואין שום סיכוי שהרשות המקומית תהיה מוכנה לקבל אותה או להסדיר אותה בדיעבד.

ככלל, אם אנו יוצאים מנקודת הנחה שהרשות המקומית מתנהלת בצורה אובייקטיבית ומקצועית, כאשר מוצא נגדכם צו הריסה מנהלי, סביר להניח שמתישהו הוא גם ייאכף. מצד שני, אם יש לכם טיעונים חזקים נגד צו כזה ובעד חריגת הבנייה שלכם, אתם בהחלט יכולים להציג את הטיעונים הללו תחילה בפני הרשות המקומית עצמה, ולאחר מכן, אם הדברים לא מתנהלים מולה כמצופה, גם מול בית המשפט. בכל מקרה, כל התמודדות שלכם עם צו הריסה חייבת להתבצע בצורה מקצועית ולא רגשית. אתם רוצים לגייס לצדכם את אנשי המקצוע המתאימים שיבנו את הטיעון שלכם בצורה מסודרת ושיציגו אותה בפני בית המשפט בצורה משכנעת ועל פי הפרוצדורות המשפטיות המקובלות. אם בית המשפט ימצא לנכון, הוא בהחלט עשוי לאפשר לכם לשמור על חריגת הבניה ולהורות לרשות המקומית להעניק לכם היתר בניה בדיעבד. יחד עם זאת, במרבית המקרים בית המשפט בוחר דווקא בצדה של הרשות המקומית ולא בגלל שמדובר באחווה של רשויות שלטוניות, אלא מכיוון שכפי שהנחנו בהתחלה, הרשות המקומית נוהגת בדרך כלל בצורה אובייקטיבית ומקצועית ואם היא החליטה שצריך להרוס תוספת בניה מסוימת, סביר להניח שהיא תוכל להראות לבית המשפט מדוע היא נוהגת כך ולבית המשפט לא תהיה ברירה אלא לקבל את עמדתה.

ומה אם עבר כבר הרבה זמן מאז ביצוע עבירת הבניה?

ובכן, בתחום של חריגות בניה צו הריסה מנהלי בהחלט כפוף למגבלות של לוחות זמנים והוא יכול להתיישן בתוך חודשים ספורים ולאבד מתוקפו. יחד עם זאת, כפי שאמרנו קודם לכן, לרשות הרשות המקומית עומדת גם האפשרות לפנות לבית המשפט להוצאת צו הריסה שיפוטי ובמקרה הזה אין כל התיישנות. צו הריסה שיפוטי הוא צו שכפוף לחלוטין להחלטתו של בית המשפט ועל פי הצורך יוכל בית המשפט להוציא צו הריסה כזה גם שנים ואפילו עשורים אחרי מועד ביצוע עבירת הבנייה וישנם כבר תקדימים לכך. לכן, אף פעם לא כדאי לשקוט על השמרים ולחשוב ש"שכחו" אתכם. פנו לגורמים המקצועיים המתאימים ונסו להסדיר את העניין, בין מול הרשות המקומית ובין במסגרת בית המשפט.

לקבלת פרטים חייגו או השאירו פרטים
אז מה היה לנו בכתבה:
המרכז הארצי להיתרי בניה
המרכז הארצי להיתרי בניה

חברתנו מובילה את תחום היתרי הבנייה והאישורים כבר במשך 11+ שנים וגאה להיות המובילה בתחום.

צוות המומחים שלנו כולל אדריכלים מעולים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה אחד הדברים הקשים ביותר בפרויקט בניה הוא קבלת היתרים ואישורים , ולכן אנחנו כאן כדי ללוות אתכם בכל התהליך ולדאוג שתקבלו את ההיתרים הנחוצים בהקדם האפשרי.

אנו מאמינים במהירות , יעילות , מקצועיות והקפדה על שירות אדיב ואיכותי.

אצלנו במרכז הארצי להיתרי בניה הכל פשוט קל יותר ! שמחים לשרת אותכם כבר למעלה מעשור ומחכים לכם בפרויקט הבא.

073-3748080
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!