בניה קלה אישורים

היתר בנייה מעולם לא היו קלים יתר ! חוסכים לך את הבירוקרטיה !

בניה קלה אישוריםבניה קלה, היא שיטת בניה שאינה  כוללת שימוש בחומרי בנייה כמו בבניה הקונבנציונאלית כגון בלוקים, טיח או בטון. מבנה הבנוי בשיטת הבניה הקלה, בנוי מלוחות מוכנים על קונסטרוקציה מפלדה או מעץ. מדובר על אפשרות משתלמת, חסכונית ובטיחותית יותר, היות וצפויות רעידות אדמה בישראל. השיטה של הבניה הקלה, נפוצה בארה"ב  ובקנדה, אירופה, אוסטרליה והמזרח הרחוק. יש לציין כי יש לדאוג עבור בניה קלה אישורים. למש/ל אם בונים מבנה בבנייה קלה, או הריסה של מבנה, שינוי בשלד של המבנה וכדומה, יש להוציא את האישורים הנדרשים לבניה הקלה.

גם תוספת למבנה שנבנה באמצעות בניה קלה, יש לברר לגבי בניה קלה אישורים. אם מבצעים שינוי ייעוד הנכס, גם כאן יש לקבל בניה קלה אישורים, למשל בית שהפך לגן ילדים, צימר משרד וכדומה. גם כאשר מעוניינים להוסיף חניה, הגדלה של החצר, מה שחורג מהשטח הקיים, יש לדאוג לאישורים מתאימים. יש להגיש לוועדה המקומית את התוכנית של הבניה, הכוללת את מס' הקומות, תוכניות מאושרות, קווי בניין, שטחים עיקריים ושטחי שירות, הפקעות, תכניות הנמצאות בהליכים וגובה. ישנם גם בניה קלה אישורים שנמצאים תחת עבודה מצומצמת.  הכוונה היא לעבודות בניה קלות שלא גורמים לשינוי קיצוני במרה המבנה. למשל בנייה של מתקני פסולת ופינוי אשפה, סגירה של מרפסת באמצעות פאנלים מבודדים, תריסים או זכוכית , סגירת חורף, גדר שיפור תנאי הגישה לבית ופרגולה חדשה שאינה כוללת קירות.

האם קיים הבדל בין אישורים לבניה קונבנציונאלית לבין  בניה קלה אישורים?

התשובה היא, כי אין הבדל משמעותי בין בניה קלה אישורים, לבין אישורים לבניה קונבנציונאלית.למעשה ההבדל הקטן היחידי בין אישורים לבניה קלה לבין אישורים בשיטת הבניה המסורתית  הו איסוף פסולת וכיבוי אש. בגלל שהבניה הקלה היא נקייה,בהיתר בניה קלה,לא  יופיע סעיף שבו יש לדאוג לפינוי הפסולת לאתר מורשה, גם נושא כיבוי האש   יופיע אך יחד עם זאת יופיע נושא כיבוי האש, היות ולא כל חומרי הבניה בבניה הקלה הם בעלי תו תקן נגד אש. זו הסיבה, כי יש צורך להמציא תו תקן לחומרים אשר בהם משתמשים לצרכי הבניה הקלה.

יש לזכור, כי בניה קלה ללא היתר בניה, מהווה עבירה על החוק ולכן יש לקרוא את תקנות הבניה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר) התשע"ד 2014.  לדוגמא, אם בבית אשר נבנה בבניה קונבנציונאלית, מעוניינים להוסיף תוספת בניה, יש להגיש בקשה עבור בניה קלה. ישנם שלבים למי שמעוניין להשיג בניה קלה אשורים, למשל יש להצטייד בכל המידע שמיוחס לנכס, או לשטח שעליו הנכם מעוניינים לבנות. יש להגיש את הבקשה לוועדה המקומית לתכנון ובניה, כך שהמידע יצטרך להכיל את שטח הנכס, מי בעלי הזכויות בו, מפות של הנכס וכדומה. את הבקשה יש להכין עם כל המידע שיהיה יסודי ומקיף ככל שניתן. יש לצרף כמובן את תכנית הבניה, את כלל האישורים של רישום הזכויות, השרטוטים, המפות והחתימות של השכנים.

 

היתר בניה קלה במסלול מקוצר

לפני שנכנס תיקון חוק היתר בניה קלה לתוקף, אנשים היו צריכים להמתין חודשים, אך היום, ניתן יהיה להגיש בקשה מקוונת, אשר מתקצרת באופן משמעותי מההליך הרגיל של בניה קלה אישורים. ההליך אורך כמה שבועות, כשאר במהלכו, הוועדה המקומית לתכנון ובניה, תבקש מסמכים נוספים ואישורים, כמו אישור מהנדס לגבי חוזק תוספת הבניה, חתימות שכנים וכדומה. רשות הרישוי תתחייב להחזיר תשובה למבקש בתוך פרק זמן קבוע, אך אם לא תקבלו תשובה, סימן שהבקשה מאושרת באופן אוטומטי. בכל מקרה מומלץ לבדוק את התשובה.

יש לציין, כי הליך רישוי מקוצר לבנייה קלה, מתאים רק במקרים שהבנייה לא גורמת להפרעה והשינוי או הבניה כאמור לא גורמת לשינוי משמעותי בחזית המבנה. הוספה של ממ"ד, או סגירת מרפסת קיימת, תוספת בניה של עד 25 מ"ר, בניה על הגג, תוספת חלון וכדומה. ישנם אנשים שבנו תוספת וביקשו עליה היתר בניה קלה, על מנת שלא תהיינה להם בעיות מול החוק. תוכלו לקצר את התהליך, באמצעות אדריכל ומהנדס בניין, המתמחה בכל הנושא של בניה קלה אישורים, כך שבאמצעות ההיכרות המעמיקה שלו עם הרשויות, תוכלו לקבל את האישור המיוחל.

השלב הבא של הגשת בניה קלה אישורים

כאשר הבקשה תהיה מוכנה יש להגיש אותה כאמור לוועדה המקומית לתכנון ובניה, אך שימו לב כי הבקשה תכיל את כל המסמכים הדרושים, היו ואם יחסרו מסמכים נוספים, הבקשה תתעכב. הבקשה חייבת להיערך באמצעות אדריכל בניין, מהנדס או הנדסאי בניין. התיק יעבור בדיקה, תבוצע הערכת האגרה ויש לשלם 20% מכלל סכום האגרה הנדרשת למתן בניה קלה . לאחר שמהנדס הוועדה לתכנון ובניה, יאשר את הבקשה, הבקשה תוחזר לדיון נוסף לוועדה לתכנון ובניה. עליכם לקחת בחשבון, כי לכל רשות מקומית, קיימים תנאים אחרים לאישור היתר בניה. התשובה תינתן תוך 45 יום במסלול מקוצר ו-90 ימים במסלול הרגיל. קיימות 3 אופציות לתשובות הוועדה, הראשונה היא אישור הבקשה, השנייה היא סירוב לבקשה והשלישית, אישור הבקשה תוך הצבת תנאים.

אם הבקשה עבור בניה קלה אישורים תאושר, יש לשלם אגרות והיטלים שונים, להשלים עוד מסמכים וכדומה. יש לשים לב, כי קיים תוקף  של בניה קלה שהוא 3 שנים מיום אישור הבקשה. במידה והבניה אורכת זמן רב יותר מאשר 3 שנים, יש להאריך את תוקפה של הבקשה בוועדה לתכנון ובניה באזורכם. כאשר מאריכים את התוקף של בניה קלה , יש לציין מה הסיבה להארכת התוקף. כמו כן, יש לציין מה הושלם עד כה, מה הצפי לסיום הבניה ועוד. הבקשה תועבר לוועדה, אשר תצטרך לבחון את הארכת התוקף.

בנייה קלה יכולה לשמש לבניית מבנים ארעיים כמו אוהלים או יחידות דיור זמניות, אבל גם למטרת בניית מחסנים, משרדים ניידים ואפילו יחידות דיור שלמות, הרחבות ליחידות דיור ועוד. אם אתם מחפשים מידע לגבי בנייה קלה אישורים, הגעתם למקום הנכון. הנה המדריך המלא לבנייה קלה.

בנייה קלה היא אחד הטרנדים הפופולריים ביותר בענף הבנייה. זוהי טכניקת בנייה שבה מבנים נבנים עם כמות קלת משקל ומינימלית של חומרים, בד"כ עץ, פלדה ואלומיניום. זה קיים כבר עשרות שנים, אבל רק בשנים האחרונות הפכה הבנייה הקלה לרלוונטית יותר. חומרים חדשים אלו אפשרו שיטות בנייה זולות יותר, קלות יותר ומהירות יותר. צריכים בנייה קלה אישורים ומידע נוסף? המשיכו לקרוא.

מהי הבנייה הקלה?אם אתם מחפשים מידע לגבי בנייה קלה אישורים, הגעתם למקום הנכון. הנה המדריך המלא לבנייה קלה.

בנייה קלה היא סוג של בנייה המשתמשת בחומרים ובשיטות המפחיתות את כמות החומר והעבודה הנדרשת לבניית מבנה. כמו כן, בנייה קלה מפחיתה את הצורך בשינוע, ייצור והובלה של חומרים כבדים ומזהמים כמו בטון ואלו המזוהים עם הבנייה המסורתית.

בתוך כך, ניתן להגיד שבנייה קלה היא שימוש בכמות המינימלית של חומר ועבודה לבניית מבנה. זוהי גישה לבנייה שבה העיצוב, החומרים, השיטות והטכניקות נבחרים מתוך עין לשמירה על משאבים תוך שמירה או שיפור ביצועים של בנייה. טכניקות הבנייה הקלות הנפוצות ביותר כוללות ייצור טרומי, הרכבה באתר ומערכות בנייה מודולריות.

מה היתרונות של בניה קלה?

לבניה קלה יתרונות רבים הן לבעלי מבנים והן לאלו המשתמשים במבנים הנבנים בשיטה זו. היתרון העיקרי לבעלי מבנים הוא עלות נמוכה יותר על ידי צמצום משך הזמן הדרוש לבנייה מבלי לפגוע באיכות העבודה. במובן זה, בנייה קלה היא סוג בנייה שבו חומרי הבנייה קלים בהרבה ממה שהיו בשיטות בנייה מסורתיות. בפועל, זה מהיר יותר וזול יותר להקמה.

בנייה קלה משמשת לרוב במבנים זמניים המוצבים במהירות ולאחר מכן מורידים אותם, כגון אלו המשמשים במהלך אירועי ספורט או קונצרטים בחוץ, אבל לא רק. באמצעות בנייה קלה ניתן לבנות חדרי אומנים, משרד נייד, לולים לתרנגולות, אורוות לסוסים, פתרונות הצללה ועוד. נהוג לציין שבנייה קלה היא התפתחות עדכנית בענף הבנייה שצוברת פופולריות. זהו סוג של בנייה המשתמשת בחומרים קלים כגון עץ, קצף ופלדה לבניית מבנים. היתרונות של בנייה קלה על פני בנייה מסורתית מבטון ברורים – זה חוסך זמן וכסף. זה גם הופך את תהליך הבנייה לידידותי יותר לסביבה.

עוד יתרונות של בנייה קלהמבחינת בנייה קלה אישורים, חשוב לציין שחלק מהמבנים שנבנים באמצעות בנייה קלה לא מצריכים היתרי בנייה. עם זאת, חלק אחר מהמבנים כן יצריכו היתרי בנייה מוועדת התכנון והפיתוח בעירייה.

שימוש בחומרים קלים לבניית מבנים אינו חדש – הוא קיים כבר זמן מה. עם זאת, ההתקדמות בטכנולוגיה הפכה את הבנייה הקלה לקלה וחסכונית יותר מאי פעם. תהליך הבנייה הקלה מתחיל בשימוש בחומרים כמו עץ, פלדה וחומרים ניתנים למחזור ליצירת מסגרות לבניינים. תהליך זה יכול להימשך מעט כמו יומיים במקרים מסוימים, בעוד שבניית בטון מסורתית יכולה להימשך עד חודשים. זוהי שיטת בנייה שמשתמשת בפחות חומרים, מה שאומר שהיא ברת קיימא יותר ויש לה טביעת רגל פחמנית מופחתת (פחות מזהמת). ולבסוף, אתרי בנייה מסורתית (של בטון) בד"כ מאוד מזהמים, מטונפים וגם מסוכנים מבחינה בטיחותית. מנגד, אתרי בניה קלה ממש לא מזהמים ומסוכנים כמו אתרי בניית בטון.

בנייה קלה אישורים – מה חשוב לדעת?

מבחינת בנייה קלה אישורים, חשוב לציין שחלק מהמבנים שנבנים באמצעות בנייה קלה לא מצריכים היתרי בנייה. עם זאת, חלק אחר מהמבנים כן יצריכו היתרי בנייה מוועדת התכנון והפיתוח בעירייה. אם מדברים למשל על בניית יחידות דיור בעזרת חומרי בנייה קלה, רוב הסיכויים שתצטרכו היתר בנייה כחוק. מאידך, בניית מחסנים מבנייה קלה לא תצריך ממכם הוצאת בנייה קלה אישורים והיתרי בנייה.

בסופו של דבר, סוג הבנייה הזה מציע יתרונות רבים על פני בניית בטון מסורתית כגון עלות נמוכה יותר, התקנה מהירה יותר ואיכות עבודה טובה יותר. עם זאת, לבנייה קלה יש סט אתגרים משלה כמו שלמות מבנית ועמידות בהשוואה לבטון. בטווח הארוך, בניית בטון מסורתית בד"כ עמידה יותר. הן בפני תלאות מזג האוויר והן בפני התיישנות החומרים.

במי כדאי להסתייע כדי להוציא היתר בנייה קלה?אם מדברים למשל על בניית יחידות דיור בעזרת חומרי בנייה קלה, רוב הסיכויים שתצטרכו היתר בנייה כחוק. מאידך, בניית מחסנים מבנייה קלה לא תצריך ממכם הוצאת בנייה קלה אישורים והיתרי בנייה.

תהליך היתר הבנייה יכול להיות ארוך, אבל הוא לא חייב להיות כזה. יכולים לקחת חודשים ואף שנים עד לקבלת ההיתר. עם זאת, ישנם מקרים שבהם ייתכן שתוכלו לקבל אישור בפרק זמן קצר יותר. אם אתם רוצים לזרז עד כמה שאפשר את תהליך קבלת ההיתר, יהיה כדאי לדבר ישירות עם חברת הבנייה הקלה שבה אתם נעזרים.

חברות הבנייה הקלה יכולות לסייע בתהליכי קבלת היתרי בנייה קלה, אבל חשוב לציין שבמקרים מסוימים יש צורך להסתייע באדריכל. אם מדובר על בניית בית בבנייה קלה או יחידת דיור, אורווה גדולה ועוד, ייתכן שתצטרכו סיוע של אדריכל. באופן זה, תוכלו לוודא שאתם מקבלים את כלל האישורים הנדרשים להשלמת הפרויקט.

האם בנייה קלה זולה יותר מבנייה מסורתית?

תעשיית הבנייה הקלה היא בחירה פופולרית כי היא זולה ומהירה יותר לבנות איתה. עם זאת, ישנם כמה חסרונות לסוג זה של בנייה שלא נעלמים מהעיניים. ככל שמשקלו של החומר קל יותר, כך הוא יהיה רגיש יותר לנזקים של אסונות טבע כמו רעידות אדמה, סופות חזקות, גשם, ברד, שלג וכו'.

מחקר שנערך מצא שכאשר משווים בנייה קלה לבטון מסורתי, שני סוגי הבנייה עלולים להיות יקרים בטווח הארוך. המחקרים בתחומים אלו מצאו שאם לוקחים בחשבון את כל העלויות הכרוכות בבניית בית, כולל עלויות חומרים, עבודה ותחזוקה, בנייה קלה זולה יותר בטווח הקצר. מבחינת הטווח הארוך, כל עוד המבנה לא ניזוק, הוא עדיין יהיה משתלם.

לקבלת פרטים חייגו או השאירו פרטים
אז מה היה לנו בכתבה:
המרכז הארצי להיתרי בניה
המרכז הארצי להיתרי בניה

חברתנו מובילה את תחום היתרי הבנייה והאישורים כבר במשך 11+ שנים וגאה להיות המובילה בתחום.

צוות המומחים שלנו כולל אדריכלים מעולים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה אחד הדברים הקשים ביותר בפרויקט בניה הוא קבלת היתרים ואישורים , ולכן אנחנו כאן כדי ללוות אתכם בכל התהליך ולדאוג שתקבלו את ההיתרים הנחוצים בהקדם האפשרי.

אנו מאמינים במהירות , יעילות , מקצועיות והקפדה על שירות אדיב ואיכותי.

אצלנו במרכז הארצי להיתרי בניה הכל פשוט קל יותר ! שמחים לשרת אותכם כבר למעלה מעשור ומחכים לכם בפרויקט הבא.

073-3748080
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!